Amstelveen, 28 oktober 2025

De gloednieuwe Grandis van Mitsubishi Motors is een compacte SUV die is ontworpen voor Europa en gebouwd voor dagelijkse veelzijdigheid

  • De gloednieuwe Grandis komt uit in het grootste segment van Europa en richt zich op actieve jonge gezinnen die ruimte en veelzijdigheid nodig hebben in een veilige, efficiënte, compacte SUV boordevol geavanceerde technologie en ingebouwde Google-technologie.
  • De voor Europa ontwikkelde gloednieuwe Grandis biedt keuze uit mild hybride (MHEV) en full hybride (HEV) aandrijflijnen, voor vlotte prestaties, verfijnde efficiëntie en elektrificatie in de praktijk.
  • De naam Grandis weerspiegelt zijn royale interieurruimte en gedurfde uiterlijk.
  • De gloednieuwe Grandis kreeg een nieuwe interpretatie van Mitsubishi Motors’ kenmerkende Dynamic Shield-front en Sculptural Hexagon-design achteraan.
  • Met Google ingebouwd, over-the-air updates en volledige toegang op afstand via de Mitsubishi Motors-app, biedt de gloednieuwe Grandis naadloze connectiviteit en controle.
  • Een volledig pakket rijhulpsystemen ondersteunt de bestuurder tijdens elke rit; met MI-PILOT, Forward Collision Mitigation en Rear Cross Traffic Alert voor bescherming onder alle omstandigheden.
  • De gloednieuwe Grandis kan rekenen op de 8 jaar verlengde garantie van het merk, een blijk van Mitsubishi Motors’ toewijding aan het ontwikkelen van de allerbeste auto’s en het bieden van zekerheid voor de klant.

Mitsubishi Motors zet zijn strategische expansie in Europa voort met de introductie van de gloednieuwe Grandis, een compacte SUV. De Grandis, speciaal ontwikkeld voor het grootste en meest competitieve segment in de regio, combineert een gedurfd design, geavanceerde geëlektrificeerde aandrijflijnen en intelligente connectiviteit om te voldoen aan de veranderende behoeften van moderne bestuurders.

Hij biedt het kenmerkende design-DNA van het merk, een volledige reeks geavanceerde geëlektrificeerde aandrijflijnen, de nieuwste rijhulpsystemen en on-demand connectiviteit, waaronder Google built-in.

De Grandis is ontwikkeld volgens het designconcept “Dynamic Versatility” en weerspiegelt Mitsubishi’s streven om auto’s te leveren met de juiste balans van stijl, functionaliteit en prestaties. Zijn zelfverzekerde houding wordt gedefinieerd door het Dynamic Shield-front en het Sculptural Hexagon-design achteraan, die een sterke visuele identiteit creëren en de atletische proporties aanvullen.

De naam Grandis, overgenomen van Mitsubishi’s MPV uit het begin van de jaren 2000 en afgeleid van het Latijnse woord voor “groot en indrukwekkend”, verwijst naar het royale interieur en de imposante aanwezigheid van de auto. Deze nieuwe versie herinterpreteert het erfgoed voor een nieuwe generatie en biedt een verfijnd maar functioneel interieur dat is afgestemd op dagelijks gebruik.

Hybridisering vormt de kern van de aandrijflijn van de compacte SUV en zorgt voor lagere gebruikskosten en een lagere impact op het milieu zonder afbreuk te doen aan de dagelijkse bruikbaarheid dankzij de mild hybrid (MHEV) en full hybrid (HEV) technologie.

De gloednieuwe Grandis is als 1.3 MHEV-versie verkrijgbaar met een handbak of automaat, naast de 1.8 liter HEV die een hoge acceleratie, energieterugwinning en een lagere CO2 uitstoot en brandstofverbruik biedt.

“Het C-SUV-segment blijft het grootste in Europa. Met de gloed nieuwe Grandis breiden we onze marktdekking aanzienlijk uit”, aldus Frank Krol, President & CEO van Mitsubishi Motors Europe. “De toepassing van zowel mild hybrid als full hybrid aandrijflijnen in het hele gamma van deze compacte SUV biedt een aantrekkelijke reeks van geëlektrificeerde opties voor verschillende prijsklassen. De gloednieuwe Grandis is ontworpen als ideale oplossing voor jonge gezinnen, met zijn combinatie van ruimte, veelzijdigheid en geavanceerde technologie, waaronder Google built-in en de nieuwste rijhulpsystemen, allemaal ondersteund door onze nieuwe 8 jaar garantie.”

Binnenin koppelt de gloednieuwe Grandis gebruiksgemak aan hoogwaardige accenten. Doordachte materiaalkeuzes, sfeervolle kleurenpaletten en doordachte details creëren een gevoel van rust en ruimtelijkheid. Het elektrochromatische glazen dak laat meer natuurlijk licht binnen en draagt bij aan een stille, verfijnde interieuromgeving.

Connectiviteit is een belangrijke functie, met ingebouwde Google die naadloze toegang biedt tot Google Maps, Google Assistant en Google Play. Een Harman Kardon® Premium Audio-systeem zorgt voor natuurgetrouw geluid in het hele interieur, ongeacht de content die in het voertuig wordt afgespeeld, terwijl de mobiele app van Mitsubishi Motors toegang op afstand biedt tot de belangrijkste functies en informatie van de auto.

Uitgerust met een uitgebreid pakket Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), ondersteunt de gloednieuwe Grandis veilig en zelfverzekerd rijden in uiteenlopende omstandigheden. Tot de technologieën aan boord behoort het MI-PILOT-systeem dat assisteert bij het rijden op de snelweg en vermoeidheid tijdens langere ritten vermindert. Daarbovenop is er Rear Automatic Emergency Braking, dat obstakels detecteert tijdens manoeuvres bij lage snelheid en zo de veiligheid in krappe stedelijke omgevingen verhoogt.

Deze systemen werken met de nieuwste sensortechnologieën en zijn ontworpen om het bewustzijn van de bestuurder te verbeteren zonder afbreuk te doen aan de rijervaring.

De gloednieuwe Grandis kan rekenen op de verlengde 8 jaar garantie van Mitsubishi Motors. Dit betekent dat klanten profiteren van een dekking tot acht jaar of 160.000 km, afhankelijk van wat het eerst komt.

De verlengde garantie van Mitsubishi Motors verankert de waarden van het merk, biedt klanten gemoedsrust en onderscheidt de nieuwe Grandis van de concurrentie, terwijl ze de vastberadenheid van het bedrijf benadrukt om auto’s te leveren die opvallen op een competitieve markt.

De naam Grandis is een pijler van Mitsubishi’s verleden, opnieuw vormgegeven in 2025 voor een nieuwe generatie klanten, en de volgende fase in de strategie van het merk om auto’s te leveren die voldoen aan de veranderende eisen van de markt. De productie van de nieuwe Grandis is in oktober 2025 van start gegaan in Valladolid (Spanje). Het nieuwe model maakt deel uit van het vernieuwde modellengamma van Mitsubishi, met als topmodel de Outlander PHEV.

Design

De gloednieuwe Grandis is een compacte SUV die speciaal is gemaakt voor jonge gezinnen die op zoek zijn naar royale ruimte en dagelijkse veelzijdigheid in een gestroomlijnd, efficiënt pakket om aan hun behoeften te voldoen. Hij weerspiegelt de naam van de compacte SUV – Grandis, afgeleid van het Latijnse woord voor groot en indrukwekkend, en werd gekozen om het royale interieur en het gedurfde, zelfverzekerde design aan te geven, waarmee de belofte van zijn naam wordt waargemaakt.

“De gloednieuwe Grandis is ontwikkeld met jonge gezinnen in gedachten; klanten voor wie veiligheid, ruimte en veelzijdigheid een prioriteit zijn. Maar net zo belangrijk was de noodzaak om een gevoel van dynamiek en moderniteit uit te stralen, als weerspiegeling van de geavanceerde technologie die in het model is geïntegreerd,” aldus Ryosuke Matsuoka, Head of Mitsubishi Motors Europe Design. “Het designteam in Duitsland kreeg de opdracht om een visuele taal te creëren die vertrouwen, veiligheid en kracht uitstraalt via een gedurfd voor- en achterprofiel, terwijl het zijprofiel ruim en wendbaar blijft. Onze leidraad was het concept ‘Dynamic Versatility’, dat de balans weergeeft tussen gebruiksgemak en expressief design dat de identiteit van Mitsubishi Motors bepaalt.”

De dynamische proporties van de SUV vormen de basis van zijn opvallende exterieur en zorgen ervoor dat de volledig nieuwe Grandis de omvang en praktische bruikbaarheid biedt waar de markt om vraagt. Met zijn lengte van 4.413 mm, breedte van 2.003 mm en hoogte van 1.575 mm straalt de gloednieuwe Grandis sportiviteit en evenwicht uit.

De esthetiek van de compacte SUV is gebaseerd op het designconcept “Dynamic Versatility”. Aan de voorkant van de auto is een nieuwe evolutie van het kenmerkende Dynamic Shield van Mitsubishi Motors te zien, terwijl het Sculptural Hexagon-design achteraan de nieuwe Grandis direct identificeert als onderdeel van de stamboom van het merk. Het Dynamic Shield creëert een onderscheidend, stijlvol frontprofiel met full LED-koplampen, terwijl het Hexaguard Horizon-patroon achteraan kracht uitstraalt, met horizontaal geplaatste LED-lichten die voor een gevoel van stabiliteit zorgen.

Het gebeeldhouwde zijprofiel versterkt de sportieve uitstraling van de gloednieuwe Grandis, aangevuld met een keuze uit lichtmetalen velgen: 17-inch Flex, 18-inch tweekleurig of 19-inch tweekleurig. Elk versterkt zijn dynamische karakter.

Elk onderdeel van het exterieur van de nieuwe Grandis komt tot zijn recht, ongeacht de kleur die is gekozen uit het beschikbare palet metaalkleuren: Steel Grey, Crystal White, Royal Blue, Sunrise Red en Onyx Black. En het assortiment exterieuruitrustingen vult de look aan.

Glanzend zwarte en satijnchromen grille en inzetstukken worden gebruikt in het hele gamma, terwijl de instapversie generfd zwart gebruikt voor de sierlijsten, skidplate en bumper. INVITE gebruikt ook generfd zwart voor het spatbordornament en de gordellijn, generfd zilver voor de skidplate en glanzend zwart voor de bumper. INTENSE+ en INSTYLE voegen glanzend zwart toe met een satijnchromen inzetstuk in het spatbordornament en een satijnchromen gordellijn. 

Binnenin biedt de Grandis een eigentijdse, ruime en zeer functionele cabine, ontworpen om te voldoen aan de behoeften van jonge gezinnen en mensen die waarde hechten aan technologie en stijl.

Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau bieden de zetels zowel verwarmingsfunctionaliteit als een zorgvuldig samengestelde selectie van eersteklas stoffen. Zo kunnen bestuurders hun ervaring afstemmen op hun persoonlijke comfort- en stijlvoorkeuren.

Het interieur van de gloednieuwe Grandis laat daglicht binnen dankzij het grote elektrochromatische glazen dak; deze technologie stelt de inzittenden in staat om de ondoorzichtigheid van het dak moeiteloos aan te passen met slechts een druk op de knop, waardoor ze de vrijheid hebben om de hoeveelheid licht die het interieur binnenkomt aan te passen.

Het systeem maakt gebruik van meerlaags glas met daarin een elektrochromatische folie en transparante geleidende coatings. Wanneer er spanning op wordt gezet, bewegen de ionen in de elektrochromatische laag, waardoor de transparantie van het glas verandert. Dat maakt het interieur niet alleen eleganter, maar helpt ook om verblinding en warmte te verminderen, het comfort in de cabine te verhogen en bij te dragen aan de algehele energie-efficiëntie.

Veelzijdigheid is het centrale thema van de achterkant van de compacte SUV. De verschuifbare achterbank kan tot 160 mm naar voren schuiven voor nog meer bagageruimte, maar stelt de inzittenden ook in staat om de nodige beenruimte beter af te stellen.

Met de achterbank naar voren geschoven en inclusief de bagageruimte onder de vloer biedt de nieuwe Grandis tot 708 liter aan bagageruimte. Met de achterbank neergeklapt neemt de maximale laadcapaciteit toe tot 1.682 liter, meer dan genoeg ruimte voor alles wat nodig is voor een avontuur. De toegang is ook eenvoudig: wanneer de auto is uitgerust met een elektrisch bediende achterklep met afstandsbediening, kan de achterkant op vier manieren worden geopend: via de schakelaar links naast het stuurwiel, met een handsfree voetbeweging met behulp van de sensor, door op de elektrische knop op de achterklep zelf te drukken wanneer de auto gesloten is of met de knop op de sleutel.

Aandrijflijn en onderstel

De gloednieuwe Mitsubishi Grandis, ontworpen met de Europese markt in gedachten, biedt een keuze uit mild hybrid (MHEV) en full hybrid (HEV) aandrijflijnen die een zelfverzekerd evenwicht bieden tussen prestaties, efficiëntie en bruikbaarheid in de praktijk. De Grandis is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van het meest competitieve segment in de regio en levert elektrificatie die intuïtief en responsief aanvoelt in een breed scala aan rijsituaties.

Het MHEV-systeem vereenvoudigt de overstap naar elektrisch rijden. Het combineert een riemaangedreven startgenerator met een compacte 12V lithium-ionbatterij, waarmee energie wordt teruggewonnen tijdens het vertragen en remmen, en koppelondersteuning wordt geboden wanneer dat nodig is. Deze naadloze integratie verbetert het brandstofverbruik en de rijeigenschappen zonder de rijervaring ingewikkelder te maken.

Het hart van de motor wordt gevormd door een 1,3-liter turbobenzinemotor met directe inspuiting, die verkrijgbaar is met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling (7DCT). Beide configuraties leveren een vermogen van 104 kW en zorgen voor vlotte acceleraties en soepele schakelovergangen, zowel in de stad als op de snelweg.

De mild hybrid-technologie van de nieuwe Grandis verlaagt het brandstofverbruik, vermindert de uitstoot en zorgt voor soepelere overgangen tussen stop-startcycli – allemaal zonder extern opladen of vertrouwde rijgewoonten te veranderen.

Op basis van de officiële testcyclus haalt de compacte SUV een brandstofefficiëntie van 5,9 liter/100 km, terwijl de CO2-uitstoot slechts 134 g/km bedraagt. Maar efficiëntie gaat niet ten koste van de prestaties: de gloednieuwe Grandis kan 180 km/u halen en vanuit stilstand accelereren naar 100 km/u in slechts 9,4 seconden voor de versie met automaat en 10,6 seconden voor de versie met handbak.

Voor bestuurders die nog een stapje verder willen gaan op het gebied van elektrificatie, introduceert de gloednieuwe Grandis een full hybrid-systeem met een gecombineerd vermogen van 158 pk (116 kW). Dit bestaat uit zes belangrijke componenten: een 1,8-liter viercilinder atmosferische benzinemotor (80 kW), een primaire elektromotor van 36 kW, een secundaire motor van 15 kW, een lithium-iontractiebatterij van 1,4 kWh, vermogenselektronica en een slimme automatische transmissie met meerdere standen.

Het full hybrid-systeem van de nieuwe Grandis vertegenwoordigt een nieuwe generatie geëlektrificeerde aandrijflijntechnologie, ontworpen voor een soepele en verfijnde rijervaring met praktische voordelen.

De kern wordt gevormd door de zeer efficiënte verbrandingsmotor met een thermisch rendement van 41%, in combinatie met een lithium-iontractiebatterij van 1,4 kWh, de grootste capaciteit die momenteel beschikbaar is in het HEV-segment.

Met deze configuratie kan tot 80% van de tijd volledig elektrisch in de stad worden gereden, waardoor het geluidsniveau en de uitstoot aanzienlijk worden verlaagd en het comfort wordt verhoogd. Vergeleken met conventionele benzinemotoren is de Grandis tot 30% zuiniger in stadsverkeer en tot 40% zuiniger in stapvoets verkeer.

Intelligent energiebeheer maakt het mogelijk om veel van de bewegingsenergie terug te winnen tijdens het remmen en vertragen, waarbij energie wordt opgeslagen in de hoogspanningsbatterij voor later gebruik. Met een twee keer zo lange elektrische rijtijd in stadsomstandigheden in vergelijking met concurrenten en de beste CO₂-uitstoot in zijn klasse, is het hybridesysteem van de Grandis ontworpen om aan de eisen van moderne mobiliteit te voldoen met efficiëntie, respons en gemak.

Intelligentie is de sleutel tot het HEV-systeem; het kan schakelen tussen een reeks verschillende modi om aan de rijstijleisen te voldoen. In realtime bewaakt door het Hybrid Power-Split Management System van de gloednieuwe Grandis.

De verschillende tractiemodi en vermogensverdeling worden geoptimaliseerd op basis van de vermogensvraag en de toestand van de aandrijflijn. Terwijl het systeem door de modi schakelt, zijn de veranderingen onmerkbaar voor de bestuurder, maar hij kan de energiestroom volgen via een widget aan de rechterkant van de cluster, die toegankelijk is via de omhoog/omlaag-schakelaars op het stuurwiel.

De bestuurder kan handmatig de E-Save-modus selecteren om de lading van de tractiebatterij boven de 40% te houden, zodat er voldoende energie is voor elektrische prestaties en vermogen voor de volgende rit, of de auto nu in 100% elektrische modus of hybridemodus rijdt.

De algehele efficiëntie van de aandrijflijn betekent dat zelfs bij hogere snelheden buiten de stad EV-rijden mogelijk is bij snelheden tot 70 km/u. En de gecombineerde aandrijflijn stelt niet teleur als het op prestaties aankomt. De compacte SUV accelereert naar 100 km/u in ongeveer 9,1 seconden, mede dankzij het lage gewicht van slechts 1.390 kg, wat de verhouding tussen vermogen en gewicht ten goede komt.

De prestaties worden ook gekenmerkt door hoe goed de gloednieuwe Grandis het doet in officiële brandstofefficiëntie- en emissietests. De compacte SUV verbruikt slechts 4,3 liter/100 km volgens de WLTP-test met een CO2-uitstoot van 98 g/100 km.

De aandrijflijn wordt aangevuld met de ondersteltechnologieën van de nieuwe Grandis. Aan de basis van de nieuwe Grandis ligt het CMF-B-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, een modulaire architectuur die is ontworpen om dynamische mogelijkheden te bieden.

De ophanging bestaat uit pseudo-MacPherson-veerpoten vooraan die zorgen voor een nauwkeurige stuurrespons en een solide weggevoel, terwijl de achteras is uitgerust met een halfstijve torsiebalk met geïntegreerde schokdempers – compact, kosteneffectief en afgestemd op de Europese wegen. Deze combinatie zorgt ervoor dat de nieuwe Grandis onverstoord blijft op oneffen ondergronden, meegaand in bochten en comfortabel op langere ritten. Het is een setup die voorrang geeft aan raffinement in de praktijk, zonder dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid die een compacte SUV nodig heeft.

De gloednieuwe Grandis biedt bestuurders de mogelijkheid om het rijgedrag en de dynamiek van de compacte SUV specifiek op hun behoeften af te stemmen. Via het Drive Mode-systeem wordt het comfort gemaximaliseerd en worden de eigenschappen geleverd die de bestuurder wenst. Met behulp van de Smartphone link Display Audio (SDA) kan de bestuurder schakelen tussen vier verschillende modi; de setup volledig personaliseren door PERSO te selecteren; de ecologische voetafdruk minimaliseren met de ECO-modus; de perfecte balans creëren met de COMFORT-modus; en het rijplezier, de wendbaarheid en de respons verbeteren met de SPORT-modus.

Digitalisering en connectiviteit

De gloednieuwe Mitsubishi Grandis maakt niet alleen gebruik van digitalisering, maar integreert het ook, waardoor het een essentieel onderdeel van de ervaring wordt. Door de kloof tussen consumententechnologie en autofunctionaliteit te overbruggen, positioneert de gloednieuwe Grandis zich als een echte connected metgezel in het dagelijks leven. Met Google built-in hebben bestuurders toegang tot Maps, Assistant en Play, terwijl de mobiele app van Mitsubishi Motors de bediening tot buiten het interieur uitbreidt. Over-the-air updates zorgen ervoor dat het systeem in de loop van de tijd evolueert, waardoor functies vernieuwd worden en de functionaliteit toekomstbestendig blijft. Het is een compacte SUV die niet alleen is ontworpen om met zijn tijd mee te gaan, maar ook om zijn tijd voor te blijven.

In het interieur is het 10,4″ infotainmentscherm het centrale hardware-element van de digitalisering. Met zijn resolutie van 960 x 1.280 geeft het scherm informatie haarscherp weer en met de gebruiksvriendelijke navigatiebalk aan de bovenkant is het eenvoudig om door verschillende informatie en functies te bladeren.

Het centrale scherm wordt aangevuld met een 7″ elektronisch display of een 10″ Digital Driver Display, die beide de belangrijkste gegevens duidelijk zichtbaar voor de bestuurder weergeven, om afleiding tot een minimum te beperken en de ogen op de weg te houden.

Dankzij Google built-in is het beste van Google’s apps en diensten snel toegankelijk; Google Maps ondersteunt navigatie met Points of Interest (POI), realtime kaarten en live verkeersinformatie; Google Play, de app-winkel met meer dan 100 apps voor o.a. gaming, muziek en videostreaming; Google Assistant die spraakcommando’s in natuurlijke taal herkent om navigatie, mediastreaming, telefoon- en voertuigfuncties te bedienen.

Gebruikers hoeven alleen maar in te loggen op hun Google-account voor een volledig gepersonaliseerde ervaring. De auto wordt als nieuw apparaat toegevoegd aan het account van de gebruiker, zodat historische informatie en gegevens zoals recente zoekopdrachten en favoriete plaatsen worden gesynchroniseerd met Google Maps en Google Assistant.

En voor wie zijn smartphone op het scherm wil weergeven, zijn zowel Apple CarPlay als Android Auto draadloos beschikbaar, met alle relevante apps en toegang tot Siri en Google-spraakcommando’s. Apparaten kunnen ook draadloos worden opgeladen tot 15 W of worden aangesloten op een van de USB-C-poorten in het interieur.

In de gloednieuwe Grandis wordt het geluid vormgegeven door het Harman Kardon® Premium Audio-systeem. Dit transformeert het interieur in een op maat gemaakte akoestische omgeving en levert 410 watt aan rijk, meeslepend geluid via een zorgvuldig ontworpen 10-kanaalsconfiguratie. De kern hiervan is een DSP digitale versterker met 8 kanalen, ondersteund door twee extra kanalen van het infotainmentsysteem, wat voor precisie op elke frequentie zorgt.

De plaatsing van de luidsprekers is al even weloverwogen: twee 25 mm tweeters flankeren het dashboard, woofers met dual voice coal en 150 mm woofers vullen de voordeuren, terwijl de achterdeuren 140 mm woofers bevatten in combinatie met 25 mm tweeters. In de kofferbak verankert een extern gekoppelde subwoofer van 150 x 224 mm met dual voice coil de lage tonen en voegt diepte toe zonder vervorming.

De geavanceerde audioverwerking tilt de ervaring naar een nog hoger niveau. Virtual Centre-technologie creëert een coherent stereobeeld voor alle inzittenden, terwijl Quantum Logic Surround gebruik maakt van geavanceerde upmix-algoritmes om ruimtelijk geluid te leveren dat op maat gemaakt is voor elke zitplaats. Vehicle Speed Compensation past het volume en de equaliser subtiel aan op basis van de rijsnelheid, zodat de helderheid en balans de hele rit lang behouden blijven.

Met vijf verschillende luistermodi kunnen bestuurders het geluid aanpassen aan hun stemming of media:

  • STUDIO biedt referentiekwaliteit en maximale detaillering
  • LOUNGE verbetert de verstaanbaarheid van gesproken inhoud
  • CONCERT recreëert de energie van live optredens
  • CLUB levert krachtige bassen en een rijke dynamiek
  • IMMERSION dompelt de luisteraar onder in een diepe, gelaagde soundscape

De digitale ervaring van de gloednieuwe Grandis bestaat niet alleen uit het meenemen van apparaten in de auto, maar is volledig connected en biedt abonnementspakketten om de rijervaring te verbeteren. Het Connected Driving Pack biedt contextuele kaartgegevens om de MI-PILOT van de compacte SUV uit te breiden met realtime kaartgegevens die rekening houden met de wegcontext en de snelheidslimiet.

Het pack versterkt ook de Eco Predictive Assistant, die de bestuurder waarschuwt wanneer hij moet vertragen afhankelijk van de wegcontext en de snelheidslimiet, terwijl de Predictive Hybrid Assistant het brandstof- en energieverbruik optimaliseert wanneer de auto in de file staat of in de stad rijdt.

Klanten kunnen de connected functies samen met de dealer activeren vanaf het centrale infotainmentscherm. Eens dit is gebeurd, beginnen de contracten/abonnementen te lopen. En zodra het voertuig is gekoppeld aan een Mitsubishi Motors-account, worden de abonnementen zichtbaar in de Mitsubishi Motors-app.

Iedereen wil up-to-date blijven en de digitale ervaring van de nieuwe Grandis blijft evolueren met over-the-air updates die rechtstreeks naar de auto worden gestuurd. De firmwareverbeteringen voegen bugfixes en patches toe waarvoor gebruikers normaal gesproken naar een dealer zouden moeten gaan, maar in plaats daarvan kan de bestuurder de update enkel nog te accepteren op het infotainmentscherm en de instructies te volgen. Zonder kosten voor de klant en met veel minder moeite dan naar een dealer te gaan voor updates, is het een efficiënte manier om de compacte SUV up-to-date te houden en nieuwe functies te introduceren zodra deze beschikbaar zijn.

Veiligheid, gebruiksgemak en comfort

In de gloednieuwe Grandis staat veiligheid centraal, van de gedetailleerde passieve bescherming tot het uitgebreide pakket geavanceerde rijhulpsystemen, die de bestuurder en inzittenden volledige zekerheid bieden.

De veiligheidsfundamenten van de auto beginnen al bij de kernstructuur; een versterkte carrosserie die is opgebouwd uit een mix van sterke staalsoorten, ontworpen om botskrachten te absorberen en af te buigen met behoud van de integriteit van de cabine. Deze basis wordt aangevuld met een uitgebreid pakket passieve veiligheidssystemen, waaronder een zeer efficiënte bestuurdersairbag met actieve ontluchting, een enkeltraps passagiersairbag, zijairbags ter hoogte van de borstkas en uitgebreide gordijnairbags voor- en achterin. Zowel voor- als achterin zijn de zitplaatsen opzij voorzien van gordelspanners met begrenzers, terwijl anti-whiplashhoofdsteunen op beide rijen de inzittenden nog beter beschermen bij een aanrijding.

De veiligheid van kinderen heeft evenveel prioriteit. De Grandis is voorzien van ISOFIX-verankeringspunten op beide zijzitplaatsen achterin en – wanneer uitgerust met verwarmde stoelen – op de passagiersstoel voorin. Drie universeel goedgekeurde kinderzitjes worden ondersteund, met handmatige uitschakeling van de airbag aan de passagierszijde om naar achteren gerichte installaties mogelijk te maken.

Er is ook zorgvuldig nagedacht over de bescherming van voetgangers. De motorkap, voorbumper, koplampen en onderste voorruitstructuur zijn allemaal aangepast om letsel bij een aanrijding te beperken, wat Mitsubishi’s toewijding aan het beschermen van kwetsbare weggebruikers weerspiegelt.

Naast passieve bescherming werkt de Grandis actief aan het voorkomen van incidenten voordat ze plaatsvinden. Een volledig pakket Advanced Driver Assistance Systems houdt continu de omgeving van de auto in de gaten.

De gloednieuwe Grandis is uitgerust met maar liefst 20 systemen die de omgeving van de compacte SUV voortdurend in de gaten houden. Deze worden aangestuurd door een volledige reeks sensoren, waaronder 12 ultrasone, vier camera’s en een naar voren gerichte radar die een 360°-beeld geven van wat er rondom de auto gebeurt.

Alle systemen zijn ontworpen om de veiligheid te verbeteren, vermoeidheid te verminderen en de bestuurder te ondersteunen in een groot aantal rijsituaties, waarbij de veiligheid wordt gemaximaliseerd, maar niet wordt verstoord. Het hart van dit pakket wordt gevormd door MI-PILOT, Mitsubishi’s semi-autonome rijsysteem. Het combineert Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centring Assist, waardoor de Grandis snelheid kan houden, het verkeer kan volgen en gecentreerd op zijn rijstrook kan blijven – zelfs in stapvoets verkeer.

Dit wordt aangevuld met Forward Collision Mitigation (FCM), dat de auto automatisch kan afremmen of stoppen als een mogelijke frontale aanrijding wordt gedetecteerd. Emergency Lane Keeping Assist (ELKA) voegt nog een extra beschermingslaag toe en grijpt in om de auto in zijn rijstrook te houden tijdens kritieke situaties. Driver Attention Monitoring (DAM) houdt de alertheid van de bestuurder in de gaten en waarschuwt wanneer tekenen van vermoeidheid of afleiding worden gedetecteerd.

Om bestuurders te helpen zich bewust te blijven van hun omgeving, biedt de Grandis een reeks zichtbaarheidsverbeterende functies. Blind Spot Warning (BSW) waarschuwt de bestuurder voor voertuigen die op aangrenzende rijstroken verborgen zijn, terwijl Rear Cross Traffic Alert (RCTA) hoorbare waarschuwingen geeft bij het achteruitrijden uit parkeerplaatsen met beperkt zicht. Rear Automatic Emergency Braking (Rear AEB) zorgt voor nog meer zekerheid door te remmen als er tijdens het achteruitrijden een obstakel wordt gedetecteerd.

De Around View Monitor (AVM) voegt beelden van meerdere camera’s samen tot een 360-graden bovenaanzicht op het centrale display – ideaal om in krappe ruimtes te manoeuvreren. Park Assist rondt het pakket af en kan de besturing volledig regelen tijdens haaks of fileparkeren.

De gloednieuwe Grandis ondersteunt ook een slimmere snelheids- en rijstrookcontrole. Intelligent Speed Assistance (ISA) toont de huidige wettelijke snelheidslimiet en vraagt de bestuurder om zijn snelheid aan te passen als de limiet wordt overschreden. Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keeping Assist (LKA) werken samen om onbedoeld afwijken van de rijstrook te voorkomen, terwijl Automatic High Beam (AHB) zorgt voor optimale verlichting zonder tegenliggers te verblinden.

Voor nog meer gemak kan de bestuurder met de Cruise Control met snelheidsbegrenzer zijn snelheid aanhouden of begrenzen, en de afstandswaarschuwing geeft in realtime feedback over de volgafstand, zodat hij veilig afstand kan houden in het verkeer.

En zelfs als hij stilstaat, blijft de gloednieuwe Grandis op zijn inzittenden letten. Occupant Safe Exit Assist (OSEA) waarschuwt passagiers voor naderende voertuigen bij het uitstappen en helpt zo incidenten bij het openen van de deuren te voorkomen. En dankzij de integratie van Mitsubishi’s SDA-interface kunnen bestuurders de ADAS-instellingen gemakkelijk controleren en aanpassen aan hun voorkeuren.

Bovenop al deze systemen is er de eCall-functie, dus als er iets ergs gebeurt, is er maar één druk op de knop nodig om hulp te krijgen.

Mitsubishi Service Commitment

Zoals alle auto’s van Mitsubishi die in Europa worden verkocht, wordt de gloednieuwe Grandis geleverd met de Mitsubishi Service Commitment, die het volgende omvat:

  • 8 jaar garantie: bestaande uit 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie plus 3 jaar garantie, waarmee de dekking uitkomt op 8 jaar/160.000 km (wat het eerst wordt bereikt)
  • 12 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten
  • 8 jaar/160.000 km garantie op de tractiebatterij
  • Levenslange pechhulp via het Mitsubishi Assistance Package, zolang de Mitsubishi in onderhoud blijft bij de officiële dealer