Mitsubishi Motors Europe elektrificeert zijn gamma met de première van de geavanceerde volledig elektrische Eclipse Cross

Mitsubishi Motors Europe breidt zijn Europese modellengamma verder uit met de introductie van zijn eerste 100% elektrische SUV: de nieuwe, compacte Eclipse Cross. Het model combineert ultramoderne aandrijftechnologie met de nieuwste designtaal van Mitsubishi, een brede reeks geavanceerde rijhulpsystemen en state-of-the-art connectiviteit, waaronder Google built-in.
In een segment dat de Europese markt voortstuwt, is de nieuwe Eclipse Cross volledig ontwikkeld om te concurreren. Hij markeert een keerpunt voor het merk, dat elektrisch rijden volledig omarmt, en is de eerste BEV sinds de baanbrekende i-MiEV, ’s werelds eerste elektrische voertuig dat in volledige serieproductie ging.
De elektrische C-SUV gezinsauto is ontworpen voor veelzijdig gebruik: net zo thuis op de dagelijkse woon-werkroute als tijdens langeafstandsritten, met een actieradius van meer dan 600 km op één lading. Het robuuste en dynamische ontwerp van de Eclipse Cross, ontwikkeld in Europa, weerspiegelt de vernieuwde designtaal van Mitsubishi Motors en straalt vertrouwen uit.
“De nieuwe 100% elektrische Eclipse Cross SUV, ontwikkeld voor de Europese markt, met Mitsubishi Motors Europe Design verantwoordelijk voor het design, is een belangrijke mijlpaal voor het merk. Het model zit boordevol de nieuwste technologie – van aandrijflijn tot connectiviteit – om tijdens elke rit te presteren,” aldus Frank Krol, President & CEO van Mitsubishi Motors Europe. “Het is Mitsubishi’s eerste BEV in Europa sinds de baanbrekende i-MiEV, onze eerste elektrische auto in volledige serieproductie, en daarmee een essentieel model met een sleutelrol in onze verdere elektrificatie in Europa.”
De nieuwe Eclipse Cross straalt karakter uit, met een robuuste vormgeving die de herkenbare Dynamic Shield-voorkant van Mitsubishi verder verfijnt. De driedimensionale honingraatgrille markeert een nieuw hoofdstuk voor Mitsubishi Motors en combineert kracht met verfijning – kwaliteiten die direct opvallen in het compacte SUV-segment. Het uitgesproken profiel oogt wendbaar en krachtig en wordt extra benadrukt door 19- of 20-inch lichtmetalen velgen. Aan de achterzijde versterkt het Wide Hexagon-motief de zelfverzekerde uitstraling van de elektrische SUV, terwijl de horizontaal geplaatste lichtblokken elegantie en stabiliteit toevoegen aan het totaalbeeld.
Het interieur van de nieuwe Eclipse Cross verenigt praktische bruikbaarheid met een gevoel van luxe, binnen een cabine die de inzittenden omarmt. Hoogwaardige materialen en verfijnde details benadrukken moderniteit en ruimtelijkheid, terwijl LED-sfeerverlichting en het elektrochromatische glazen dak over de volledige lengte extra uitstraling geven.
Nu de wereld de overstap naar elektrisch rijden maakt, introduceert Mitsubishi met de nieuwe Eclipse Cross zijn eerste volledig elektrische aandrijflijn in Europa sinds de baanbrekende i-MiEV. Het model biedt keuze uit twee geavanceerde batterijopties om tegemoet te komen aan uiteenlopende behoeften, in combinatie met een permanent magneet-synchroonmotor met twee vermogensniveaus en verschillende laadmogelijkheden, zodat elektrisch rijden zo eenvoudig en zorgeloos mogelijk wordt.
Veiligheid staat centraal bij de ontwikkeling van de nieuwe Eclipse Cross. Van hoog-energie-absorberende materialen in de carrosseriestructuur en speciale aandacht voor batterijveiligheid bij een incident, tot een brede reeks geavanceerde rijhulpsystemen met de nieuwste sensortechnologie: alles is erop gericht om elke rit te ondersteunen.
De semi-autonome MI-PILOT biedt verlichting op langere trajecten, terwijl Rear Automatic Emergency Braking mogelijke botsingen helpt voorkomen bij manoeuvres aan lage snelheid. Het uitgebreide ADAS-pakket van de compacte SUV geeft vertrouwen op momenten dat het nodig is, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.
In een wereld die steeds meer verbonden is, wil iedereen zijn digitale leven naadloos integreren met zijn auto. De nieuwe Eclipse Cross maakt dat mogelijk met Google built-in, inclusief Google Maps, Google Play en Google Assistant.
Dankzij Android Auto en Apple CarPlay is toegang tot muziek en podcasts eenvoudig geregeld. Het Harman & Kardon Premium-audiosysteem zorgt daarbij voor kristalhelder geluid in het hele interieur. Via de Mitsubishi Motors-app krijgen gebruikers bovendien toegang tot relevante informatie en functies op afstand, voor optimale controle binnen én buiten de auto.
De nieuwe Eclipse Cross wordt geleverd met een verlengde garantie van Mitsubishi van acht jaar. Daarmee zijn klanten verzekerd van dekking tot acht jaar of 160.000 kilometer, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.
De verlengde garantie weerspiegelt de kernwaarden van het merk: klanten gemoedsrust bieden en zich onderscheiden van de concurrentie, terwijl ze tegelijk de toewijding van Mitsubishi benadrukt om voertuigen te leveren die uitblinken op een concurrentiële markt.
Met de nieuwe Eclipse Cross zet Mitsubishi een volgende stap in zijn ontwikkeling en introduceert het merk een model dat aansluit bij de marktvraag in een tijdperk van toenemende elektrificatie. De productie start in het vierde kwartaal van 2025 in de fabriek in Douai, Frankrijk, waar hij zich voegt bij de compacte SUV Grandis en het vernieuwde modellengamma, waaronder de Outlander PHEV als vlaggenschip.
Design
De volledig elektrische nieuwe Eclipse Cross is ontworpen als primaire gezinswagen en is geschikt voor zowel dagelijkse ritten als langere reizen. Het robuuste en dynamische ontwerp weerspiegelt de vernieuwde designtaal van Mitsubishi Motors en introduceert de driedimensionale Dynamic Shield 2.0 met zijn beschermende uitstraling.
“De nieuwe Eclipse Cross tilt de uitdrukking van ‘Mitsubishi Motors-ness’ naar een hoger niveau: hij biedt dezelfde dynamische rijkwaliteiten in een SUV-pakket met geavanceerd EV-design, en wekt tegelijk een gevoel van bescherming voor bestuurder en passagiers,” zegt Ryosuke Matsuoka, General Manager bij Mitsubishi Motors Europe Design. “Om onze doelen te bereiken creëerden we het ‘Smart Armour’-concept: dit koppelt geavanceerd en verfijnd smart EV-design aan een expressie van vertrouwen, veiligheid en robuustheid.”
Aan de voorzijde prijkt een frisse interpretatie van het Mitsubishi Motors Dynamic Shield-gezicht. Het next-gen design biedt een driedimensionale, hexagonale oppervlaktestructuur die zowel kracht als verfijning uitstraalt. Het hexagon-motief aan de achterzijde is zó vormgegeven dat dit het DNA van het merk uitdrukt en de wagen direct in de familie plaatst. Zijn dynamische, wendbare houding is te danken aan het CMF-EV-platform; de afmetingen – 4.470 mm lang, 1.860 mm breed en 1.570 mm hoog – versterken zijn aanwezigheid.
De Dynamic Shield-voorkant in satijnchroom zorgt voor een onderscheidend en stijlvol karakter; de beschermende ‘armour’-elementen integreren de karakteristieke full-LED-koplampen en vertegenwoordigen de robuustheid en moderniteit van de batterij-elektrische SUV.
De zijaanzichten van de nieuwe Eclipse Cross tonen zijn wendbaarheid en technologische focus. De dynamische J-lijn onder de raamrand loopt van voor naar achter en is een visuele, dynamische vertaling van het SUV-karakter. De geïntegreerde deurgrepen en de onderscheidende, driehoekvormige lichtmetalen wielen benadrukken een verfijnde, tech-gedreven uitstraling.
Achteraan zorgen het hexagon-motief – de expressie van het Mitsubishi Motors-DNA – en horizontaal geplaatste LED-lichten voor aantrekkingskracht, terwijl ze de algehele stabiliteit en krachtige houding benadrukken.
Over de verschillende uitvoeringen heen – INTENSE, INTENSE+ en INSTYLE – accentueren diverse exterieuraccenten in hoogglans zwart, satijnchroom en staalgrijs het karakter van de auto, van grille en skidplate tot dakrails en sierlijsten.
De vorm wordt verder benadrukt door het kleurenpalet: Volcanic Grey, Crystal White, Sapphire Blue, Sunrise Red en Onyx Black. In de uitvoeringen INTENSE en INSTYLE zorgt een two-tone afwerking – een van de basiskleuren met een dak in Onyx Black – voor extra diepte in het uiterlijk van de compacte SUV.
Met keuze uit 19- en 20-inch, machinaal afgewerkte two-tone lichtmetalen wielen komt het karakter van de volledig elektrische nieuwe Eclipse Cross krachtig naar voren.
Het interieur combineert praktische bruikbaarheid met een luxueuze sfeer. Hoogwaardige materialen en verfijnde afwerkingen creëren een eigentijdse uitstraling. Het glazen dak over de volledige lengte met elektrochromatische filmtechnologie laat natuurlijk licht binnen en maakt het mogelijk de lichtdoorlatendheid met één druk op de knop aan te passen.
Wanneer de avond valt, schept de LED-sfeerverlichting een moderne, high-tech atmosfeer dankzij meerdere onafhankelijke lichtbronnen die geleidelijk oplichten. Er is keuze uit 48 kleuren – die ook mee kunnen veranderen met de rijmodus – zodat de stemming in het interieur zeer precies is aan te passen.
De nieuwe Eclipse Cross biedt een ruime, eigentijdse en veelzijdige beleving. De bagageruimte is 478 liter groot met de achterbank in normale stand. Met de achterbank neergeklapt groeit het laadvolume tot maximaal 1.670 liter, voldoende voor bagage tijdens langere reizen.
Personalisatie is cruciaal in een zeer competitief segment. De nieuwe Eclipse Cross is met een reeks accessoires aan te passen aan de exacte wensen van de individuele klant. Denk aan extra exterieur- en stylingonderdelen zoals spiegelkappen en instaplijsten of interieuropties zoals een kofferbakorganizer of rubberen vloermatten.
Aandrijflijn
De volledig elektrische nieuwe Eclipse Cross betekent een mijlpaal voor Mitsubishi: het is het eerste volledig batterij-elektrische model van het merk in zijn moderne vorm. De compacte SUV is een strategisch model met een sleutelrol in het elektrificatietraject van Mitsubishi in Europa.
In het hart van de nieuwe Eclipse Cross ligt de geavanceerde aandrijflijn op het CMF-EV-platform. Dankzij verfijnde componenten levert de compacte SUV betrouwbare prestaties in uiteenlopende omstandigheden.
De Eclipse Cross wordt aangeboden met een aandrijflijn die keuze biedt uit twee batterijen, afgestemd op verschillende dagelijkse behoeften. Vanaf de marktintroductie is er de long-range versie, gevolgd in 2026 door een mid-range variant. De long-range batterij van 87 kWh vergroot de actieradius tot meer dan 600 kilometer en combineert dit met optimale prestaties voor langere ritten, zonder toegevingen te doen op het vlak van laadtijd of energie-efficiëntie.
Een watergekoeld thermisch beheersysteem optimaliseert de prestaties en levensduur van de batterij en zorgt voor een veilige werking onder alle omstandigheden. Daarnaast zijn alle uitvoeringen standaard voorzien van een warmtepomp en PTC-kachel, die verwarming en koeling van het interieur efficiënt regelen zonder de batterij onnodig te belasten.
Tijdens het rijden vergroot regeneratief remmen de actieradius. In plaats van kinetische energie als warmte te verliezen via conventionele remmen, zet het systeem deze energie om in elektriciteit die wordt opgeslagen in de batterij. Bestuurders kunnen de mate van regeneratie naar wens instellen op vier niveaus, B0 tot B3, via de schakelpeddels achter het stuur.
De batterij voedt een zeer efficiënte elektrisch bekrachtigde synchrone machine (EESM), gekoppeld aan een transmissie voor soepele krachtoverbrenging. De long-range versie levert 160 kW (220 pk) en 300 Nm koppel.
De rijeigenschappen staan centraal bij de nieuwe Eclipse Cross. De elektrische SUV haalt een topsnelheid van 170 km/u en accelereert in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij het compacte batterijpakket en het lage zwaartepunt profiteert de auto van extra stabiliteit en wendbaarheid. De nauwkeurige besturing en geavanceerde ophanging zorgen voor een gecontroleerd en comfortabel rijgedrag – plezierig en veilig tegelijk.
Maar de prestaties van een elektrische auto tellen niet alleen op de weg; ook het opladen moet voldoen aan de verwachtingen van de klant.
De nieuwe Eclipse Cross ondersteunt zowel Mode 2-opladen via een huishoudstopcontact als Mode 3 AC-opladen tot 22 kW via een vaste oplaadvoorziening en Type 2-aansluiting. Wat er ook aan infrastructuur beschikbaar is: opladen blijft altijd gemakkelijk. En onderweg kan de compacte SUV bij talloze openbare DC-snelladers opladen met maximaal 150 kW via de CCS-aansluiting.
De nieuwe Eclipse Cross biedt bestuurders de mogelijkheid om de dynamiek van de compacte SUV af te stemmen op hun wensen, om comfort te maximaliseren en de gewenste rijeigenschappen te leveren via het Multi-Sense-systeem. Via het SDA-scherm kan de bestuurder vier modi selecteren: volledig personaliseren met PERSO; de efficiëntie maximaliseren en het energieverbruik tot 10% verlagen met ECO; de perfecte balans vinden met COMFORT; en rijplezier, wendbaarheid en respons vergroten met SPORT.
Voor wie de eco-prestaties verder wil aanscherpen, biedt de Eco Score-functie waardevolle feedback. Na iedere rit verschijnt op het centrale scherm een totaalscore (0-100), gebaseerd op onder meer acceleratie en anticipatie. Bestuurders krijgen daarbij eco-coaching met praktische tips om het rijgedrag verder te verbeteren.
Digitalisering en connectiviteit
Digitalisering is een vaste waarde binnen de modellen van Mitsubishi, en de nieuwe Eclipse Cross biedt geavanceerde connectiviteit die naadloos aansluit bij de auto. Zo wordt de volledig elektrische SUV een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven van de gebruiker.
In het interieur fungeert het 12,4-inch infotainmentscherm als centrale interface voor de digitale beleving. Het 3:4-portretscherm met een resolutie van 960 × 1.280 pixels geeft informatie haarscherp weer. Een intuïtieve navigatiebalk maakt het eenvoudig om functies te vinden en ertussen te wisselen.
Het centrale scherm wordt aangevuld met een 12,3-inch Digital Driver Display. Dit toont de belangrijkste informatie in één oogopslag, beperkt afleiding en helpt de bestuurder de ogen op de weg te houden.
Met Google built-in zijn de beste apps en diensten direct beschikbaar. Google Maps biedt navigatie met ePOI’s, real-time kaarten en live verkeersinformatie. Via Google Play zijn meer dan 100 speciaal voor de auto geschikte apps te downloaden, gaande van games tot muziek- en videostreaming. Google Assistant herkent natuurlijke spraakcommando’s en ondersteunt navigatie, media, telefonie en voertuigfuncties.
Starten is naadloos: gebruikers loggen simpelweg in met hun Google-account voor een volledig gepersonaliseerde ervaring. Het voertuig wordt als nieuw apparaat toegevoegd aan het account, zodat persoonlijke en historische informatie wordt gesynchroniseerd.
Wie liever de smartphone gebruikt voor content, kan rekenen op draadloze Apple CarPlay en Android Auto, inclusief toegang tot apps en spraakcommando’s via Siri of Google Assistant. Apparaten kunnen draadloos worden opgeladen tot 15 W (Qi en MagSafe compatibel) of via de twee USB-C-poorten in de voorste armsteun.
Voor de audio-ervaring is er een high-fidelity Harman & Kardon Premium-audiosysteem. Dit systeem brengt muziek en andere content tot leven zoals de maker het bedoeld heeft. Gebruikers kunnen kiezen uit vooraf ingestelde luistermodi – Studio, Podcast, Concert, Club en Immersion – die elk een eigen klankkleur toevoegen, passend bij de gewenste sfeer.
Met een uitgangsvermogen van 410 W levert het systeem helder en rijk geluid via een 10-kanaals opstelling: 2× 25 mm tweeters in het dashboard, 2× dual voice-coil 150 mm woofers in de voordeuren, 2× 140 mm woofers en 2× 25 mm tweeters in de achterdeuren, plus een dual voice-coil 150 × 224 mm subwoofer in de kofferruimte.
Gebruikers hebben volledige controle over de nieuwe Eclipse Cross via de Mitsubishi Motors-app. Met hun smartphone krijgen ze functies als Car Finder, Car Dashboard, Remote Pre-conditioning, Remote Charging en claxon- en lichtbediening op afstand.
De nieuwe Eclipse Cross tilt connectiviteit naar een hoger niveau met abonnementsbundels die de rijervaring verbeteren. Het Connected Driving Pack voegt contextuele kaartdata toe om de MI-PILOT-semi-autonome technologie aan te vullen met real-time kaartinformatie die rekening houdt met wegomstandigheden en snelheidslimieten.
Via het centrale infotainmentscherm kunnen klanten geconnecteerde functies activeren bij de dealer. Zodra het voertuig is gekoppeld aan een Mitsubishi Motors-account, zijn de abonnementen zichtbaar in de Mitsubishi Motors-app.
De digitale ervaring van de nieuwe Eclipse Cross blijft zich ontwikkelen dankzij over-the-air updates die rechtstreeks naar de auto worden verzonden. Deze updates bevatten verbeteringen, bugfixes en patches waarvoor anders een bezoek aan de dealer nodig zou zijn. De bestuurder hoeft enkel de update te accepteren via het infotainmentscherm en de aanwijzingen te volgen. Zo blijft de elektrische SUV actueel zonder extra kosten en met aanzienlijk minder moeite, waarbij nieuwe functies direct beschikbaar zijn zodra ze worden uitgerold.
Veiligheid, gebruiksgemak en comfort
De nieuwe Eclipse Cross verenigt de belangrijkste veiligheids-, gebruiks- en comfortfuncties in een auto die op elke situatie is voorbereid. De elektrische compacte SUV combineert vooruitstrevende passieve veiligheid met een uitgebreide reeks rijhulpsystemen en de nieuwste batterijveiligheidsvoorzieningen, voor maximale gemoedsrust.
Veiligheid begint bij de structuur van de nieuwe Eclipse Cross: deze bevat hoog-energie-absorberende materialen om ernstige vervorming te voorkomen bij frontale en achteraanrijdingen tot 65 km/u en aanrijdingen van opzij tot 50 km/u. De carrosseriestructuur bestaat uit een mix van koud- en warmgeperst staal om de juiste balans te bieden tussen stijfheid en gecontroleerde vervorming. Als volledig elektrische auto speelt de aandrijfbatterij ook een rol: de batterijbehuizing is ontworpen om de modules te beschermen en de algehele stijfheid van het voertuig te versterken.
Binnenin beschermt een reeks technologieën de inzittenden als er toch iets zou gebeuren, waaronder zeven airbags: twee frontairbags (bestuurder en passagier), twee gordijnairbags (links en rechts), twee thoraxairbags (links en rechts) en één far-side airbag. Tel daarbij drie ISOfix-posities – twee achter en één op de voorpassagiersstoel – en de nieuwe Eclipse Cross heeft een sterke basis om nog meer geavanceerde veiligheids- en gemaksfuncties te integreren.
Omdat hij volledig elektrisch is, moeten kwetsbare weggebruikers de naderende nieuwe Eclipse Cross kunnen opmerken. Daarom zendt het voertuig een akoestische waarschuwing van 56 – 75 dB uit voor voetgangers, fietsers en anderen. Het systeem treedt automatisch in werking bij het starten en laat geluid horen bij snelheden van 1 – 30 km/u, gaat in stand-by boven ongeveer 25 km/u en treedt opnieuw in werking daaronder. Er is zelfs keuze tussen neutrale en expressieve geluidsprofielen.
De nieuwe Eclipse Cross is ontworpen om de kans op incidenten te minimaliseren met tot 20 geavanceerde rijhulpsystemen aan boord die voortdurend de omgeving bewaken. Deze systemen gebruiken een combinatie van sensoren, waaronder 12 ultrasone sensoren, vier camera’s en een voorwaarts gerichte radar, voor een 360°-beeld van wat er gebeurt.
Vermoeidheid verminderen is het doel van MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent-PILOT). Door Adaptive Cruise Control met Stop & Go te koppelen aan Lane Centering Assist (LCA) ontstaat MI-PILOT, dat de snelheid proactief aanpast aan de wegomstandigheden, het voertuig in het midden van de rijstrook houdt en het volledig tot stilstand kan brengen.
Op basis van camerabeelden en radargegevens, en door stuurbekrachtiging en remmen aan te sturen, neemt MI-PILOT de belasting van lange snelwegritten en herhaald stop-and-go verkeer weg, waardoor bestuurders comfortabeler en meer ontspannen blijven. Er zijn drie gebruikersinstellingen – Handmatig, Automatisch – Road Context en Automatisch – Legal Speed – zodat bestuurders de mate van snelheidscontrole kunnen kiezen. De bestuurder kan op elk moment snel en eenvoudig de volledige controle overnemen.
Daarbovenop komen systemen als Automatic High Beam, Multi Collision Braking, Distance Warning, Emergency Lane Keeping Assist, Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Warning en Rear Automatic Emergency Braking.
Gebruiksgemak zit ingebouwd in het pakket via de My Safety Perso-optie, die bepaalt welke ADAS-functies actief zijn. Door twee keer op de My Safety-schakelaar te drukken, schakelt de gebruiker terug naar het ‘My Safety Perso’-profiel om ADAS-systemen in- of uitgeschakeld te houden zoals ingesteld in het SDA-menu. De gebruiker personaliseert dit op de SDA-configuratiepagina (‘My Safety Perso’). Met een druk op de My Safety-knop zijn alle ADAS-systemen weer te activeren. Zo is de nieuwe Eclipse Cross klaar om elke rit eenvoudiger en zorgelozer te maken.
Mocht een onwaarschijnlijke noodsituatie toch plaatsvinden, dan is het cruciaal dat de hoogspannings-aandrijfbatterij veilig beheerst kan worden. Daarom is de nieuwe Eclipse Cross uitgerust met veiligheidsvoorzieningen die eerstehulpverleners beschermen wanneer zij aan het voertuig werken.
Een pyrotechnische scheidingsschakelaar zorgt ervoor dat bij een airbagactivering de aandrijfbatterij automatisch wordt losgekoppeld om potentiële risico’s te voorkomen. Zo is een handmatige batterijkoppeling niet nodig.
Brandweerlieden hebben bovendien volledige toegang om veilig te kunnen blussen. Via een speciale aansluiting kan een slang worden gekoppeld, waarna de waterstroom de bovenste schijf doorbreekt en rechtstreeks de hoogspanningsbatterij instroomt.
Bovenop al deze systemen is er eCall: als het toch misgaat, is hulp met één druk op de knop bereikbaar.
Mitsubishi Service Commitment
Zoals alle Mitsubishi-modellen wordt ook de nieuwe Eclipse Cross in België geleverd met de Mitsubishi Service Commitment, die het volgende omvat:
- 8 jaar/160.000 km garantie
- 12 jaar anti-corrosiegarantie
- 8 jaar/160.000 km batterijgarantie
- Levenslange Pechhulp Mitsubishi Assistance Package (mits onderhouden bij de dealer)