Volledig elektrische Mitsubishi Eclipse Cross luidt nieuw tijdperk in voor compacte SUV’s
Hightech aandrijflijn en gedurfd SUV-design
- De nieuwe Eclipse Cross is Mitsubishi’s eerste volledig elektrische model van de moderne generatie en een belangrijke mijlpaal in zijn Europese elektrificatiestrategie
- Deze compacte SUV is ontwikkeld voor het grootste autosegment van Europa en combineert een geavanceerde elektrische aandrijflijn met de nieuwste designfilosofie van Mitsubishi Motors
- Digitalisering staat centraal, met Google built-in, over-the-air updates en bediening op afstand via de Mitsubishi Motors-app
- Een compleet pakket aan rijhulpsystemen (ADAS) verhoogt de veiligheid én het comfort – bij dagelijks gebruik én daarbuiten
- Standaard met 8 jaar garantie – het beste bewijs van Mitsubishi’s kwaliteit en focus op zorgeloze mobiliteit
De Europese lancering van de volledig elektrische nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross is een belangrijke mijlpaal in de elektrificatiestrategie van het merk. De ruime en opvallende SUV is ontwikkeld voor de competitieve Europese markt. Hij koppelt geavanceerde elektrische aandrijftechnologie aan het nieuwste Mitsubishi Motors-design, een uitgebreid pakket rijhulpsystemen en moderne connectiviteitsfuncties met Google built-in.
In het meest competitieve segment van Europa maakt de nieuwe Eclipse Cross meteen indruk. Het model is een duidelijke stap voorwaarts in de elektrificatie van Mitsubishi Motors. Deze volledig elektrische SUV is ontworpen voor dagelijks gebruik én verre ritten, en voelt zich net zo thuis in de stad als op de snelweg. Met een actieradius tot 633 km op één lading biedt hij volop ruimte voor avontuur. Het krachtige, Europese design laat zien waar Mitsubishi Motors naartoe gaat: robuust, verfijnd en onmiskenbaar dynamisch. Deze SUV is er voor gezinnen die waarde hechten aan comfort én avontuur. Hij combineert soepel rijgedrag met een ruim, doordacht interieur en een digitale omgeving die naadloos werkt.
“De lancering van de volledig elektrische Eclipse Cross is een belangrijk moment. Deze compacte SUV van de nieuwe generatie is volledig ontwikkeld voor de Europese markt en ontworpen door het Mitsubishi Motors Europe Design-team. Hij belichaamt onze gedurfde vormtaal en technologische ambities,” aldus Frank Krol, President & CEO. “Het is ons eerste batterij-elektrische voertuig in Europa sinds de baanbrekende i-MiEV – ’s werelds eerste EV die in serieproductie ging – en speelt een strategische rol in onze elektrificatiestrategie.”
De Eclipse Cross straalt karakter uit, met een robuust uiterlijk dat een doorontwikkeling is van Mitsubishi’s herkenbare Dynamic Shield-voorkant. De driedimensionale honingraatstructuur van de grille symboliseert een nieuw tijdperk voor Mitsubishi Motors en geeft het model zowel kracht als verfijning – kwaliteiten die hem laten opvallen in het segment van de compacte SUV’s. Ook in profiel komt zijn persoonlijkheid duidelijk naar voren: wendbaar, uitgesproken en leverbaar met 19″ of 20″ lichtmetalen velgen. Aan de achterkant benadrukt het Wide Hexagon-ontwerp de zelfverzekerde uitstraling van deze volledig elektrische SUV. De horizontaal geplaatste achterlichten zorgen voor een elegante en stabiele indruk.
Het interieur van de nieuwe Eclipse Cross combineert praktische bruikbaarheid met een luxueuze sfeer. De hoogwaardige materialen en verfijnde afwerking zorgen voor een moderne en ruime uitstraling, terwijl de LED-sfeerverlichting en het grote elektrochromatische panoramadak het karakter van het interieur versterken en het een uitnodigende ambiance geven.
De nieuwe Eclipse Cross staat op het AmpR Medium-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, een modulaire, schaalbare architectuur die speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen. Er zijn twee batterijpakketten beschikbaar, elk afgestemd op verschillende wensen wat betreft actieradius en prestaties, in combinatie met een elektrisch bekrachtigde synchrone motor. Het platform ondersteunt zowel AC- als DC-opladen, zodat de auto compatibel is met uiteenlopende laadinfrastructuren en het gebruiksgemak wordt vergroot.
Veiligheid stond centraal bij de ontwikkeling van de nieuwe Eclipse Cross. De carrosserie bevat materialen met een hoge energieabsorptie, die de krachten bij een aanrijding effectief opvangen. Het batterijsysteem is voorzien van geïntegreerde veiligheidsprotocollen die de risico’s bij een botsing tot een minimum beperken. Bij een zijdelingse aanrijding biedt een centrale zij-airbag extra bescherming voorin. Daarnaast is de auto uitgerust met een uitgebreid pakket geavanceerde rijhulpsystemen, gebaseerd op Mitsubishi’s nieuwste sensorfusietechnologie. Dit zorgt voor een verbeterd 360-graden zicht op de omgeving.
Het semi-autonome MI-PILOT-systeem combineert adaptieve Cruise Control met actieve rijstrookassistentie, wat lange ritten minder vermoeiend maakt. Rear Automatic Emergency Braking helpt bij manoeuvres aan lage snelheid en grijpt in bij dreigende aanrijdingen van achteren. Deze systemen zijn zo afgesteld dat ze de bestuurder ondersteunen, maar nooit de controle overnemen. Zo blijft hij betrokken bij de rijervaring, met extra zekerheid wanneer dat telt.
Met Google built-in integreert de nieuwe Eclipse Cross Google Maps-navigatie, spraakbediening via Google Assistant en toegang tot apps via Google Play rechtstreeks in het infotainmentsysteem. Android Auto en Apple CarPlay zorgen voor compatibiliteit met alle gangbare smartphones. Het Harman Kardon® Premium Audio-systeem staat garant voor een hoogwaardige geluidskwaliteit van elk type bron. Via de Mitsubishi Motors-app is de auto ook op afstand te bedienen – van het controleren van de laadtoestand en het instellen van Climate Control tot het uitlezen van voertuigdata.
De nieuwe Eclipse Cross wordt geleverd met Mitsubishi’s verlengde garantie van acht jaar en tot 160.000 km. Een blijk van technisch vertrouwen en het beste bewijs dat Mitsubishi inzet op kwaliteit in een steeds competitievere markt.
Na de ASX, Colt, de toonaangevende Outlander PHEV en Grandis luidt de nieuwe Eclipse Cross een volgende fase in van een vernieuwd productoffensief. Speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en gericht op een forse uitbreiding binnen het grootste autosegment van Europa.
Design
“De nieuwe Eclipse Cross is de volgende stap in Mitsubishi’s designfilosofie. Hij vertaalt dynamisch rijgedrag naar een krachtig SUV-design, verrijkt met de verfijning van een elektrische auto,” aldus Ryosuke Matsuoka, Head of Design bij Mitsubishi Motors Europe. “Ons doel was om een auto te ontwerpen die er niet alleen modern en slim uitziet, maar ook een gevoel van bescherming oproept. Vanuit die visie is het ‘Smart Armour’-concept ontstaan: een ontwerpbenadering waarbij slimme EV-styling samengaat met een zelfverzekerde, robuuste uitstraling.”
Aan de voorkant van de compacte SUV is een nieuwe interpretatie te zien van Mitsubishi’s kenmerkende Dynamic Shield-front. Deze nieuwste generatie heeft een driedimensionale afwerking in een zeshoekig patroon, wat tegelijk kracht en verfijning uitstraalt. Ook aan de achterkant komt dit zeshoekige motief terug: een sculpturale vormgeving die de merkidentiteit weerspiegelt en de auto meteen herkenbaar maakt als lid van de Mitsubishi-familie. De visuele uitstraling van een beschermend pantser wordt versterkt door de kenmerkende full-LED-koplampen, die de robuustheid en moderniteit van deze batterij-elektrische SUV onderstrepen.
Zijn dynamische en wendbare uitstraling is mede te danken aan het AmpR Medium-platform. Zijn afmetingen – 4.489 mm lang, 2.085 mm breed (inclusief uitgeklapte spiegels) en 1.571 mm hoog – geven de SUV een krachtige uitstraling.
De proporties van de nieuwe Eclipse Cross benadrukken zijn wendbaarheid. De dynamische J-vormige lijn onder de raampartij loopt van voor naar achter en geeft visueel uitdrukking aan het karakter van de SUV. De geïntegreerde deurgrepen en opvallende lichtmetalen velgen met driehoekige designelementen benadrukken het verfijnde en hightech-geïnspireerde ontwerp.
Aan de achterkant versterkt het zeshoekige motief – een verwijzing naar het DNA van Mitsubishi Motors – samen met de horizontaal geplaatste LED-achterlichten het krachtige en stabiele voorkomen van de SUV. Tegelijk creëren ze een visuele spanning die uitnodigt om verder te kijken.
Het exterieurontwerp draait niet alleen om vorm; ook functie speelde een essentiële rol bij het bepalen van het uiteindelijke design. Bij elektrische voertuigen is aerodynamica cruciaal voor het energieverbruik, vooral bij hogere snelheden, wanneer de meeste energie verloren gaat bij het overwinnen van de luchtweerstand. De ontwerpers en ingenieurs van Mitsubishi Motors werkten nauw samen om de luchtweerstand te verminderen zonder afbreuk te doen aan de herkenbare uitstraling van het model.
Belangrijke designelementen zoals de strak vormgegeven A-stijlen, gestroomlijnde buitenspiegels, actieve luchtinlaten en vlakke bodemplaat dragen bij aan een lagere luchtweerstandscoëfficiënt. Luchtgeleiders rond de wielen en een zorgvuldig gevormde achterspoiler verbeteren de luchtstroom nog verder, terwijl de vlak geïntegreerde, automatisch uitschuivende deurgrepen het oppervlak minimaal verstoren. Ze komen automatisch tevoorschijn zodra de bestuurder de auto nadert of ontgrendelt en schuiven na drie minuten, bij vergrendeling of tijdens het rijden weer in. Zo blijft het design strak en de aerodynamica optimaal.
Deze integrale ontwerpaanpak zorgt ervoor dat de Eclipse Cross niet alleen indruk maakt met zijn uitstraling, maar ook profiteert van een uitstekende aerodynamische efficiëntie. Dat vertaalt zich direct in meer rijbereik en betere prestaties in de praktijk.
Afhankelijk van de uitvoering wordt het exterieur van de nieuwe Eclipse Cross verder verfraaid met stijlvolle accenten in glanzend zwart, satijnchroom of vulkaangrijs. Deze details – van grille en skidplate tot dakrails en zijpanelen – versterken het karakter van de auto.
De uitstraling wordt verder benadrukt door een zorgvuldig samengesteld kleurenpalet: Volcanic Grey, Crystal White, Sapphire Blue, Sunrise Red en Onyx Black. Bij de uitvoeringen INTENSE, INTENSE+ en INSTYLE zorgt een tweekleurige afwerking – met een dak in Onyx Black – voor extra diepte en visuele gelaagdheid.
Met keuze uit 19″ en 20″ machinaal afgewerkte tweekleurige lichtmetalen velgen komt het karakter van deze volledig elektrische SUV volledig tot uiting.
Het interieur van de nieuwe Eclipse Cross combineert praktische bruikbaarheid met een luxueuze sfeer. De hoogwaardige materialen sluiten harmonieus op elkaar aan en zorgen voor een verfijnde uitstraling, die baadt in natuurlijk licht dankzij het panoramische elektrochromatische glazen dak over de volledige lengte. Deze geavanceerde dakconstructie is voorzien van een elektrochromatische filmlaag, waarmee de lichtinval eenvoudig geregeld kan worden met één druk op de knop.
Het geavanceerde systeem werkt door een instelbare spanning toe te passen, waardoor ionen zich verplaatsen in de elektrochromatische laag. Zo kunnen gebruikers moeiteloos schakelen tussen een transparante of ondoorzichtige stand. Deze dynamische beglazing vermindert schittering en warmte, verhoogt het comfort in het interieur en draagt bij aan de energie-efficiëntie van de auto – slimme technologie met een verfijnd randje.
Zodra het donker wordt, schept de LED-sfeerverlichting een moderne, hightech sfeer. Meerdere lichtbronnen met afzonderlijke aansturing zorgen voor een geleidelijke en subtiele verlichting. Er is keuze uit 48 verschillende kleuren, die bovendien kunnen veranderen afhankelijk van de gekozen rijmodus. Daarmee is de sfeer in het interieur volledig naar wens aan te passen.
Het interieur van de nieuwe Eclipse Cross is een eigentijdse mix van ruimte, comfort, veelzijdigheid en gebruiksgemak. Met de achterbank rechtop bedraagt de bagageruimte 545 liter. Met de achterbank neergeklapt wordt dat maar liefst 1.670 liter – meer dan genoeg voor alles wat nodig is tijdens een avontuur.
Personalisering is essentieel om op te vallen in dit competitieve segment. De nieuwe Eclipse Cross kan volledig worden afgestemd op individuele voorkeuren, dankzij een breed aanbod aan accessoires. Denk aan exterieur, styling- en beschermingsonderdelen zoals spiegelkappen, instaplijsten en spatlappen, of interieuraccessoires zoals een kofferbakorganizer of rubberen vloermatten.
Voor wie nog verder wil gaan, zijn er ook dakdragers, dakkoffers, fietsendragers voor achterop en oplaadkabels voor elektrische voertuigen beschikbaar – en nog veel meer.
Aandrijflijn en onderstel
De nieuwe Eclipse Cross staat op het geavanceerde AmpR Medium-platform, ontwikkeld binnen de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Deze speciaal voor elektrische voertuigen ontworpen architectuur maakt een optimale gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt en maximale interieurruimte mogelijk.
De aandrijflijn is volledig geïntegreerd in het platform, met een laag geplaatste tractiebatterij en een direct reagerende elektromotor op de vooras. Dit resulteert in een krachtig koppel bij lage snelheden, wendbaarheid en vlotte acceleraties.
De nieuwe Eclipse Cross biedt keuze uit twee aandrijfvarianten met verschillende batterijcapaciteiten, afgestemd op uiteenlopende dagelijkse behoeften. Bij de lancering is een Long Range-versie beschikbaar, in 2026 gevolgd door een uitvoering met een Mid Range-batterij. De Long Range-versie beschikt over een batterij van 87 kWh, goed voor een rijbereik tot 633 km*. Daarmee is hij bij uitstek geschikt voor langere ritten, zonder in te leveren op laadsnelheid of energie-efficiëntie.
*WLTP, afhankelijk van de uitvoering
Een watergekoeld thermisch beheersysteem helpt de batterij optimaal te presteren. Dit systeem draagt bij aan een betrouwbare werking, een langere levensduur en veilige prestaties van de batterij – factoren die de rijervaring en betrouwbaarheid van de auto in zijn geheel versterken. Bovendien is elke uitvoering van de Eclipse Cross standaard uitgerust met een warmtepomp én een PTC-verwarmingselement. Deze combinatie zorgt voor een effectieve verwarming en koeling van het interieur, zonder dat dit onnodig ten koste gaat van het vermogen uit de tractiebatterij.
Tijdens het rijden draagt regeneratief remmen bij aan een maximaal rijbereik. In plaats van bewegingsenergie te verliezen als warmte – zoals bij conventionele remsystemen – wordt deze energie omgezet in elektriciteit en teruggevoerd naar de batterij. Het niveau van regeneratief remmen is instelbaar op vier standen, eenvoudig te regelen via de schakelpaddles achter het stuur. Zo kan elke bestuurder de mate van vertraging aanpassen aan de eigen rijstijl.
De batterij van de nieuwe Eclipse Cross is gekoppeld aan een bijzonder efficiënte elektrisch bekrachtigde synchrone motor (EESM) en een transmissie met één versnelling om soepel vermogen te leveren. De Long Range-versie levert 160 kW (220 pk) en 300 Nm aan koppel.
De EESM (Electrically Excited Synchronous Machine) biedt een optimale combinatie van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid. In tegenstelling tot elektromotoren met permanente magneten maakt de EESM gebruik van een gewikkelde rotor in plaats van zeldzame aardmetalen. Zo vervalt de afhankelijkheid van materialen zoals neodymium, wat het milieu minder belast. Bij hogere snelheden voorkomt dit type motor verliezen die ontstaan door magnetische weerstand, wat resulteert in een hogere efficiëntie en een soepelere vermogensafgifte. Daarnaast blinkt de EESM uit in trekkracht bij lage snelheden, wat hem uitermate geschikt maakt voor wegrijden op een helling, zwaardere belading en vlot stadsverkeer.
Rijplezier is een vast onderdeel van het karakter van de nieuwe Eclipse Cross. Dankzij de krachtige aandrijflijn haalt de volledig elektrische compacte SUV een topsnelheid tot 170 km/u en accelereert hij vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,9 seconden. Door de slimme inbouw van de aandrijflijn en het lage zwaartepunt profiteert de SUV van een stabiel rijgedrag en betere prestaties in bochten, terwijl de precieze besturing en geavanceerde wielophanging voor een soepele en gecontroleerde wegligging zorgen. Dit maakt de auto zowel dynamisch als veilig in gebruik.
De wielophanging van de nieuwe Eclipse Cross bestaat uit MacPherson-veerpoten vooraan en een multi-link achteras. Deze configuratie biedt een goede balans tussen comfort en controle, met bovendien een efficiënt ruimtegebruik. De multi-link achteras zorgt voor optimale stabiliteit en betere prestaties in bochten, terwijl de MacPherson-ophanging voor een directe respons van de voorkant zorgt.
Uitstekende rijdynamiek is een essentieel onderdeel van het karakter van de Eclipse Cross. In de stad volstaat een minimale stuurinput om strak te manoeuvreren, terwijl bij hogere snelheden de hoge bochtstabiliteit en zijdelingse grip voor een overtuigend bochtengedrag zorgen. De Overall Steering Ratio (OAR) van 12 is uitzonderlijk laag – een waarde die doorgaans alleen wordt gehaald door benchmarkmodellen – en staat garant voor een scherpe stuurrespons en minder stuurinspanning.
De nieuwe Eclipse Cross biedt de mogelijkheid om de rijbeleving volledig af te stemmen op persoonlijke voorkeuren. Via het Drive Mode-systeem kan het rijgedrag van de compacte SUV aangepast worden aan de situatie of stemming. Met behulp van het SDA-display kunnen vier verschillende modi worden geselecteerd. Met PERSO is de configuratie volledig te personaliseren. In de ECO-modus wordt de efficiëntie gemaximaliseerd en het energieverbruik tot wel 10% verlaagd. De COMFORT-modus biedt de ideale balans tussen comfort en controle. De SPORT-modus vergroot de rijbeleving, met extra wendbaarheid en directe reacties.
Voor wie het maximale uit elektrisch rijden wil halen, biedt de Eco Score inzicht in het eigen rijgedrag. Aan het eind van elke rit toont het centrale display een score op basis van acceleratie en anticipatie, met een maximum van 100 punten. Voor wie zich verder wil verbeteren, is eco-coaching beschikbaar. Die geeft tips over rijstijl, optrekken en vooruitdenken in het verkeer.
Maar de prestaties van een elektrische auto tellen niet tijdens het rijden – ook het opladen moet aansluiten op de wensen van de gebruiker.
De nieuwe Eclipse Cross ondersteunt zowel Mode 2-opladen via een standaard stopcontact, als Mode 3 AC-opladen tot 22 kW via een wallbox of openbaar laadpunt met Type 2-stekker. Dat betekent dat opladen eenvoudig blijft, ongeacht de beschikbare infrastructuur. Onderweg kan de SUV gebruikmaken van publieke DC-snelladers met een vermogen tot 150 kW via de CCS-aansluiting.
Digitalisering en connectiviteit
De digitale functies in de nieuwe Eclipse Cross zetten een nieuwe standaard in het segment. Het infotainmentsysteem is volledig geïntegreerd met een uitgebreid pakket geconnecteerde diensten, waardoor de auto naadloos aansluit op het digitale ecosysteem van de gebruiker.
Als een van de weinige modellen in zijn klasse met Google built-in biedt de Eclipse Cross directe toegang tot Google Maps, Google Assistant en Google Play. Navigeren en spraakbediening verlopen daardoor intuïtief en vertrouwd. De Mitsubishi Motors-app – beschikbaar via de App Store en Google Play – biedt op afstand toegang tot belangrijke voertuigfuncties en realtime informatie, wat het gebruiksgemak en de controle vergroot. Over-the-air software-updates maken het eenvoudig om nieuwe functies en verbeteringen te installeren, zonder een bezoek aan de dealer. Zo blijven systemen actueel met minimale inspanning.
Het startpunt van de connectiviteit in het interieur is het 12″ infotainmentdisplay: het digitale middelpunt van de rijervaring. Het scherm in staand 3:4-formaat heeft een resolutie van 960 x 1.280 pixels en geeft informatie haarscherp weer. Dankzij de overzichtelijke navigatiebalk zijn functies en menu’s eenvoudig te vinden en te bedienen.
Het centrale scherm wordt aangevuld met een 12″ Digital Driver Display, dat de bestuurder een helder overzicht biedt van de belangrijkste rijgegevens. Zo blijft de aandacht op de weg gericht en wordt afleiding tot een minimum beperkt.
Dankzij Google built-in is het beste ecosysteem van apps en diensten direct toegankelijk. Google Maps ondersteunt navigatie met ePOI’s, real-time kaarten en live verkeersinformatie. Via Google Play zijn meer dan 100 apps beschikbaar die speciaal zijn geoptimaliseerd voor gebruik in de auto, waaronder games, muziek- en videostreaming. Google Assistant herkent natuurlijke spraakcommando’s en kan gebruikt worden voor navigatie, media, telefoon- en voertuigfuncties.
Het instellen verloopt eenvoudig: gebruikers hoeven enkel in te loggen met hun Google-account om een volledig gepersonaliseerde ervaring te creëren. De auto wordt automatisch toegevoegd aan het account van de gebruiker, waardoor persoonlijke voorkeuren en eerdere instellingen worden gesynchroniseerd.
Voor wie liever via de smartphone toegang heeft tot digitale content, zijn Apple CarPlay en Android Auto draadloos beschikbaar. Daarmee zijn alle apps binnen handbereik, inclusief spraakbediening via Siri of Google Assistant. Apparaten kunnen draadloos worden opgeladen met een vermogen tot 15 W (ondersteuning voor Qi en MagSafe) of via een van de twee USB-C-poorten in de voorste armsteun.
Het infotainmentsysteem wordt vervolledigd met het Harman Kardon® Premium Audio-systeem, dat is ontworpen voor helderheid, diepte en beleving. Met een totaal vermogen van 410 watt, verdeeld over een tienkanaalsconfiguratie (waarvan acht via een DSP digitale versterker en twee via het infotainmentsysteem), levert het systeem een rijk, natuurgetrouw geluid dat perfect aansluit bij de originele audiobeleving.
De plaatsing van de luidsprekers is geoptimaliseerd voor een perfect akoestisch evenwicht: twee 25 mm tweeters op het dashboard, dual voice coil 150 mm woofers in de voordeuren, 140 mm woofers en 25 mm tweeters in de achterdeuren, en een krachtige 150 x 224 mm subwoofer met externe koppeling in de bagageruimte. Geavanceerde audiotechnologieën zoals Virtual Centre en Quantum Logic Surround zorgen voor een helder stereobeeld en meeslepend geluid voor elke inzittende. Vehicle Speed Compensation past automatisch het volume en de equalizerinstellingen aan op basis van de rijsnelheid, zodat de geluidskwaliteit altijd optimaal blijft.
Er zijn vijf verschillende luistermodi beschikbaar – Studio, Lounge, Concert, Club en Immersion – waarmee het geluid afgestemd kan worden op de stemming of content. Of het nu gaat om de precisie van studiokwaliteit, de helderheid van gesproken woorden of de diepte van een live optreden: het systeem transformeert elk audiobestand tot een persoonlijke luisterervaring.
Met de Mitsubishi Motors-app hebben gebruikers volledige controle over de nieuwe Eclipse Cross via hun smartphone. Functies zoals Car Finder, Car Dashboard, Remote Pre-conditioning, Remote Charging en bediening van claxon en verlichting op afstand zijn eenvoudig te activeren via de app.
De nieuwe Eclipse Cross tilt connectiviteit naar een hoger niveau door gebruik te maken van contextuele kaartdata. Deze informatie ondersteunt de semi-autonome MI-PILOT-technologie met realtime gegevens over de weg en geldende snelheidslimieten.
Geconnecteerde functies kunnen via het centrale infotainmentscherm worden geactiveerd in samenwerking met de dealer. Op dat moment beginnen ook de abonnementen te lopen. Zodra de auto is gekoppeld aan een Mitsubishi Motors-account, worden de actieve abonnementen zichtbaar in de Mitsubishi Motors-app.
Iedereen wil up-to-date blijven en de digitale beleving van de nieuwe Eclipse Cross blijft zich ontwikkelen gedurende de levensduur van de auto. Dankzij over-the-air updates worden verbeteringen en nieuwe functies rechtstreeks naar de auto gestuurd. Firmware-updates, die normaal een bezoek aan de dealer zouden vereisen, kunnen nu eenvoudig worden geïnstalleerd door de bestuurder zelf – via een melding op het infotainmentscherm, gevolgd door een paar eenvoudige stappen. Zonder extra kosten en met minder moeite blijft de compacte, volledig elektrische SUV altijd actueel en klaar voor de toekomst.
Veiligheid, comfort en gebruiksgemak
De nieuwe Eclipse Cross brengt geavanceerde technologieën op het gebied van veiligheid, comfort en gebruiksgemak samen in een volledig elektrische compacte SUV die klaar is voor elke rijsituatie. Hij combineert een verbeterde passieve veiligheid, een volledig pakket geavanceerde rijhulpsystemen en moderne beveiliging van de tractiebatterij.
De basis voor deze veiligheid wordt gevormd door de carrosseriestructuur van de nieuwe Eclipse Cross. Die bevat materialen met een hoge energieabsorptie, die ernstige vervorming helpen voorkomen bij aanrijdingen tot 65 km/u aan de voor- of achterzijde en tot 50 km/u bij een zijdelingse impact. De carrosserie is opgebouwd uit een mix van koud- en warmgestempeld staal, voor een optimale balans tussen stijfheid en gecontroleerde vervorming. Ook de tractiebatterij speelt hierbij een rol. De batterijbehuizing is ontworpen om de batterijmodules te beschermen en draagt tegelijk bij aan de algehele stijfheid van de auto.
Het interieur is voorzien van een reeks technologieën die de inzittenden beschermen bij een ongeval. In totaal zijn zeven airbags standaard: twee frontairbags (voor bestuurder en passagier), twee gordijnairbags (links en rechts), twee zij-airbags ter hoogte van de borstkas (links en rechts) en één centrale zij-airbag tussen de voorzetels. Daarnaast zijn er drie ISOFIX-bevestigingspunten aanwezig: twee achterin en één op de passagierszetel voorin. Daarmee vormt de nieuwe Eclipse Cross een solide basis voor het integreren van nog geavanceerdere veiligheids- en comfortvoorzieningen.
De passieve veiligheidstechnologie in de nieuwe Eclipse Cross wordt aangevuld met een groot aantal geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Die zijn niet alleen bedoeld om de veiligheid te vergroten, maar ook om elke rit minder stressvol en comfortabeler te maken.
Tot wel 20 verschillende ADAS-systemen houden continu de omgeving van de volledig elektrische compacte SUV in de gaten. Deze systemen worden aangestuurd door een combinatie van sensoren, waaronder twaalf ultrasone sensoren, vier camera’s en een radar aan de voorkant. Samen geven ze een 360° beeld van wat er rondom de auto gebeurt.
Bij lage snelheden is het belangrijk dat kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers de naderende auto kunnen opmerken. Daarom geeft de nieuwe Eclipse Cross een akoestisch waarschuwingssignaal af tussen 56 en 75 dB. Dit systeem wordt automatisch geactiveerd zodra de auto wordt gestart en produceert geluid bij snelheden tussen 1 en 30 km/u. Boven ongeveer 25 km/u schakelt het systeem over naar de stand-bymodus, waarna het opnieuw wordt geactiveerd zodra de snelheid weer onder deze grens zakt. Er is zelfs keuze tussen een neutraal of expressief geluid.
Daarbovenop beschikt de nieuwe, volledig elektrische compacte SUV over een reeks geïntegreerde technologieën, waaronder Adaptive Cruise Control met Stop & Go, die een vooraf ingestelde snelheid en afstand tot de voorligger aanhoudt – zelfs in druk verkeer. Forward Collision Mitigation en Rear Automatic Emergency Braking helpen aanrijdingen aan de voor- en achterkant te voorkomen. Distance Warning en Intelligent Speed Assistance houden de bestuurder voortdurend op de hoogte van de afstand tot andere weggebruikers en de geldende snelheidslimieten. Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Emergency Lane Keeping Assist en Lane Centring Assist zorgen samen voor het behouden van een veilige rijstrookpositie. Deze systemen worden samengebracht in MI-PILOT, dat snelheids- en rijstrookfuncties combineert voor semiautonoom rijden.
Blind Spot Warning en Rear Cross Traffic Alert vergroten het overzicht bij het wisselen van rijstrook en achteruitrijden. Driver Attention Monitor signaleert tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder. Automatic High Beam past de verlichting automatisch aan het andere verkeer aan, terwijl Cruise Control met Speed Limiter helpt om binnen de snelheidslimiet te blijven.
Voor het inparkeren is de Eclipse Cross voorzien van parkeersensoren, een Rear View Camera en optioneel Park Assist, dat het stuur automatisch overneemt. De Around View Monitor geeft een 360-graden beeld op het SDA-display. Tot slot waarschuwt Occupant Safe Exit Assist voor naderende voertuigen bij het openen van de deuren.
Vermoeidheid tijdens het rijden wordt actief beperkt door MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent PILOT). Dit systeem koppelt Adaptive Cruise Control met Stop & Go aan Lane Centring Assist (LCA), waardoor de auto zich automatisch aanpast aan de rijsituatie, binnen zijn rijstrook blijft en indien nodig volledig tot stilstand kan komen.
Door informatie van camera’s en radar te combineren met aansturing van de stuurbekrachtiging en het remsysteem, neemt MI-PILOT het zware werk uit handen bij lange ritten op de snelweg en in druk fileverkeer. De bestuurder kan op elk moment eenvoudig de volledige controle terugnemen.
Met de My Safety Perso-functie bepaalt de bestuurder eenvoudig welke ADAS-systemen geactiveerd zijn. Door tweemaal op de My Safety-knop te drukken, schakelt het systeem over naar het ‘My Safety Perso’-profiel, waarmee vooraf ingestelde voorkeuren – ingesteld via het SDA-menu – worden geactiveerd of gedeactiveerd. Op de configuratiepagina in het SDA-menu kan de gebruiker zelf aangeven welke ADAS-systemen actief moeten zijn. Alle ADAS-functies kunnen op elk gewenst moment weer worden geactiveerd door nogmaals op de My Safety-knop te drukken. Zo is de nieuwe Eclipse Cross altijd klaar voor een ontspannen en zorgeloze rit.
Bestuurders kunnen zelf actief bijdragen aan een hogere veiligheid door hun veiligheidsscore te verbeteren. Tijdens het rijden gebruikt de nieuwe Eclipse Cross verschillende parameters om het rijgedrag te beoordelen en bewustwording te creëren. Zo helpt het systeem de bestuurder om de rijstijl te verbeteren. De beoordeling is gebaseerd op drie criteria:
- Snelheid: verschil tussen actuele snelheid en de geldende maximumsnelheid
- Afstand: tijdsafstand ≥ 1,7 seconden tot de voorligger
- Traject: sterk optrekken of afremmen, gebruik van richtingaanwijzers bij rijstrookwissels
De bestuurder krijgt een score tussen de 0 en 100, met tips en advies om de score te verbeteren. Zo wordt veilig rijden gestimuleerd en worden aandachtspunten aangepakt – van beter anticiperen tot het aanhouden van de juiste afstand.
Mocht het toch tot een ernstig incident komen, dan is het cruciaal dat de hoogspannings-tractiebatterij veilig kan worden beheerd. Daarom is de nieuwe Eclipse Cross voorzien van extra veiligheidsmaatregelen die hulpdiensten beschermen bij werkzaamheden aan de auto.
Een belangrijk onderdeel van deze veiligheidsstrategie is een ontkoppelingsschakelaar die bij activering van een airbag automatisch de verbinding met de tractiebatterij verbreekt. Dit snelle veiligheidssysteem maakt handmatige ontkoppeling overbodig en vermindert het risico op elektrische gevaren voor hulpdiensten aanzienlijk.
Daarbij komt nog het Fireman Access-systeem – een speciaal interfacepunt waarmee de batterij snel en efficiënt kan worden geblust. Brandweerlieden kunnen een waterslang aansluiten op de daarvoor bestemde opening. Daarbij wordt een interne schijf doorbroken en wordt het batterijpakket direct met water overspoeld. Deze methode beperkt niet alleen de kans op brand, maar ook op herontsteking, wat zorgt voor een veiligere en snellere interventie.
Veiligheid betekent ook goed zicht bij weinig licht of tijdens rijden in het donker. De nieuwe Eclipse Cross is daarom standaard uitgerust met full-LED-koplampen, die voorzien zijn van geavanceerde functies.
De volledig elektrische compacte SUV verhoogt het vertrouwen achter het stuur met een reeks intelligente verlichtingssystemen die zich aanpassen aan de snelheid, weersomstandigheden en regionale rijomstandigheden. Bij hogere snelheden past Variable High Beam automatisch de lichtbundel aan, zodat het zicht bij snelheden boven 70 km/u wordt vergroot zonder dat andere weggebruikers worden verblind. Voor wie over de grens reist, is er Tourist Mode, waarmee het lichtpatroon eenvoudig wordt aangepast aan rijden aan de andere kant van de weg – zonder tegenliggers te verblinden.
Voor extra verfijning zorgt het Adaptive Front Lighting System, dat het lichtpatroon aanpast op basis van verkeer en weersomstandigheden. De speciale all-weather-modus vervangt de traditionele mistlampen en verbetert de verlichting aan de zijkanten van de weg. Door het bereik van de lichtbundel te beperken en lichtverspreiding in de mist te verminderen, verhoogt dit systeem de veiligheid zonder afbreuk te doen aan de zichtbaarheid.
Tot slot is de nieuwe Eclipse Cross voorzien van eCall: mocht er toch iets gebeuren, dan is hulp slechts één druk op de knop verwijderd.
Mitsubishi Service Commitment
Net als alle andere Mitsubishi Motors-modellen die in Europa worden geleverd, valt ook de nieuwe Eclipse Cross onder de Mitsubishi Service Commitment, die bestaat uit:
- 8 jaar garantie: bestaande uit 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie plus 3 jaar garantie, waarmee de dekking uitkomt op 8 jaar/160.000 km (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt)
- 12 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten
- 8 jaar/160.000 km garantie op de tractiebatterij
- Levenslange pechhulp via het Mitsubishi Assistance Package, zolang de Mitsubishi in onderhoud blijft bij de officiële dealer